Mer information om Poker-SM Online

Så småningom så kommer det komma upp en flik här ovan där all info om Poker-SM Online kommer att stå men tills jag, Rickard, lärt mig hur man gör så får all ny info komma i en och samma nyhet här.

Pokerstars och svenska pokerförbundet skickade idag ut ett pressmeddelande där vi bekräftade vad alla redan vet, att Poker-SM Online spelas på Pokerstars 27/10 – 5/11 2012. Vi tog dessutom upp en del nya saker:
* De 16 eventen i Poker-SM Online 2012 har en total garanterad prispott på över 4,5 miljoner kronor.
* För SM-seriens huvudnummer, Main Event ligger den garanterade prispotten på hela 2,5 miljoner kronor ($375.000).
* Man kan med start idag, 28 juni, börja kvala in via satelliter som finns tillgängliga ända ner till 1-dollars-nivån.
* Poker-SM online är öppet för alla svenska medborgare som är över 18 år. (Bor du utanför Sverige så behöver du kontakta PokerStars kundtjänst för att bekräfta att du är svensk och göra en manuell anmälan.)
* Det finns nu en landningssida på Pokerstars.se där ännu mer information finns, klicka här för att komma till den.

Utöver informationen som fanns i pressmeddelandet så kan vi också presentera följande:
* Vi kommer inte publicera namnet på SM-vinnarna om vi inte har spelarens godkännande. Spelarna som vinner, eller kommer till finalbord i Main event, kommer att bli kontaktade av Pokerstars.
* Vi har gjort en ändring i schemat som är publicerat här. #6 Super Knockout-eventet utgår och ersätts med ett shorthanded Shootout-event med $109 inköp. Övriga event är samma som presenterades 21 Juni. Vi tackar så mycket för alla förslag och åsikter som inkommit men vi har efter förhandling med Pokerstars valt att enbart byta 1 event.

Till sist, den kanske största enskilda frågan som avhandlats flera kilometer i olika forum och även bland kommentarerna här; Är det skattefritt eller ej?

Det är, efter att ha suttit i åtskilliga möten med flertalet väldigt duktiga och kunniga människor, vår klara åsikt att ja, det är skattefritt att spela på Pokerstars för svenska spelare. Här nedan är ett uttalande kring detta.

”Vad avser inkomstskattesituationen för spelare som är skattskyldiga i Sverige och spelar på Pokerstars.eu kan följande noteras.
1) Enligt svensk inkomstskattelagstiftning är vinster i ”lotterier” skattefria om lotteriet anordnas i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).
2) Skatteverket har i ett ställningstagande klargjort att pokerspel ska anses som ett lotteri och att vinster från pokerspel därmed kan omfattas av skattefriheten.
3) PokerStars har meddelat att de har erhållit en skriftlig bekräftelse från Skatteverket att det spel som tillhandahålls via www.PokerStars.eu anses anordnat i en stat inom EES, baserat på en beskrivning av de funktioner som PokerStars utför inom EES för att tillhandahålla spelet via den domänen. PokerStars kan på förfrågan tillhandahålla spelare ytterligare upplysningar om detta om Skatteverket skulle ställa frågor till spelare.

Denna information har Pokerstars  även skickat till skatteverket.

Utöver detta kan vi angående skattefrågan rekommendera Pokerstars forum-tråd på pokerforum.nu där man framförallt i kommentarerna #432 och #445 (sida 29 och 30) hittar information från Pokerstars som kan vara bra att känna till.

Det var mycket information på en och samma gång och vi ber om ursäkt för det. Det finns fortfarande mycket kul som ska berättas angående Poker-SM Online 2012. Men det tar vi vid ett senare tillfälle. Vi tar som vanligt emot era synpunkter genom kommentarerna här nedan.

Du är väl medlem i svenska pokerförbundet? Om inte, klicka här för information om hur du blir det.